سئونحوه کار موتور جستجو

روش کار موتور جستجو و مراحل کلی عملکرد موتور جستجو

روش کار، مراحل کلی، هدف از الگوریتم، ایندکس نشدن صفحه

روش کار موتور جستجو چگونه است؟

امروزه کمتر کسی وجود دارد که با اینترنت آشنایی نداشته باشد؛ اما آیا تاکنون برای آشنایی با موتورهای جستجو و ویژگی آنها، روش کار موتور جستجو و مراحل کلی عملکرد آن تحقیق کرده اید؟

افراد برای دستیابی به اطلاعات، خرید، ارتباط با یکدیگر و… از اینترنت استفاده می کنند. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی در مورد موضوعی در گوگل یا سایر موتورهای جستجو، جستجو می کنید آن ها چگونه اطلاعات را به شما ارائه می دهند؟ آیا از نحوه عملکرد موتورهای جستجو آگاهی دارید؟ در این مقاله ما نحوه عملکرد موتورهای جستجو را برای شما بیان خواهیم کرد.

 

مراحل کلی عملکرد موتور جستجو

روش کار موتور جستجو و مراحل کلی عملکرد موتور جستجو

 

مراحل کلی عملکرد موتور جستجو به این صورت است که با خزیدن یا جستجو در صدها میلیارد صفحه موجود به وسیله ی خزنده وب خود، اطلاعات مورد نیاز را به دست آورده و به کاربر ارائه می دهد. خزنده های وب به عنوان ربات های موتورهای جستجو عمل می کنند که اطلاعات را جمع آوری می کنند.  یک موتور جستجو با بارگیری صفحات وب و لینک های موجود در این صفحات، وب را مرور می کند تا صفحات جدیدی را که در دسترس قرار گرفته اند را کشف کند.

 

فهرست موتور جستجو

مراحل کلی عملکرد موتور جستجو

 

صفحات وبی که توسط موتورهای جستجو کشف و شناخته می شوند در بخشی به نام فهرست موتورهای جستجو یا همان Index ذخیره می شوند.

این فهرست شامل کلیه URL های کشف شده به همراه تعدادی سیگنال کلید مرتبط در مورد محتویات هر URL مانند موارد زیر می باشد.

  • کلمات کلیدی کشف شده در محتوای صفحه – صفحه چه موضوعاتی را پوشش می دهد؟
  • نوع محتوایی که در حال خزیده شدن است با استفاده از میکرودیتایی به نام Schema -چه چیزی در صفحه موجود است؟
  • بروز بودن صفحه – صفحه چه زمانی بروزرسانی شده است؟
  • میزان تعامل و تعهد کاربران با این صفحه یا دامنه – مردم چه واکنش هایی از بازدید این صفحه داشته اند؟

 

هدف از الگوریتم موتور جستجو چیست؟

روش کار موتور جستجو

روش کار و هدف از الگوریتم موتور جستجو، ارائه مجموعه ای از نتایج با کیفیت است که بتواند با سریع ترین سرعت ممکن به سوال یا مطلب جستجو شده ی کاربر پاسخ دهد. سپس کاربر می تواند از بین نتایج ارائه شده وب سایت مورد نظر را انتخاب کرده و به آن مراجعه کند. تعداد مراجعه کاربران به یک وبسایت می تواند بر روی رتبه بندی آن تاثیر گذار باشد.

 

چه اتفاقی در زمان جستجوی کاربر رخ می دهد؟

روش کار و مراحل کلی عملکرد موتور جستجو در زمانی که کاربری به جستجوی یک مطلب می پردازد اینگونه است که، تمام مطالب مرتبط با واژه یا اصطلاح جستجو شده که در قسمت Index موتور جستجو ذخیره شده اند با استفاده از الگوریتم های آن رتبه بندی شده و به کاربر ارائه داده می شوند.

الگوریتم هایی که وظیفه ی رتبه بندی را در موتورهای جستجو بر عهده دارند در هر موتور جستجو متفاوت می باشند. برای مثال امکان دارد صفحه ای که در گوگل برای یک موضوع رتبه ی اول را کسب می کند در موتور جستجوی بینگ رتبه بندی نشود.

بر اساس مطلب جستجو شده، موتورهای جستجو از یک مجموعه از اطلاعات برای رتبه بندی نتایج استفاده می کنند. برای مثال:

  • موقعیت : برخی از مطالب جستجو شده وابسته به موقعیت فرد جستجو کننده می باشند. برای نمونه می توان به جستجوی ” نزدیک ترین رستوران ” اشاره کرد.
  • زبان : نتایج جستجو بر اساس زبانی که کاربران در جستجوی خود استفاده کرده است، ارائه می شوند.
  • سابقه جستجوی پیشین : موتورهای جستجو نتایج متفاوتی را برای مطالب جستجو شده نسبت به آنچه کاربر قبلاً جستجو کرده است، ارائه می دهند.
  • دستگاه : امکان دارد نتایج متفاوتی نسبت به دستگاه هایی که کاربر از آن ها برای جستجو استفاده می کند، ارائه شوند.

 

چرا ممکن است صفحه ای ایندکس نشود؟

دلایل مختلفی وجود دارند که می توانند از ایندکس شدن یک URL جلوگیری کنند. این دلایل عبارت اند از:

  • فایل txt – فایلی که به موتورهای جستجو بیان می کند که از چه قسمت هایی از یک وبسایت بازدید نکنند.
  • بخشنامه هایی که در صفحه وب به موتورهای جستجو می گویند تا آن صفحه را فهرست بندی نکنند. مانند تگ noindex.
  • اگر الگوریتم های موتورهای جستجو تشخیص دهند که کیفیت و مطالب یک صفحه ضعیف هستند و یا محتوای تکراری در آن وجود دارد، آن را ایندکس نمی کنند.
  • اگر آدرس صفحه ای به یک خطا منتهی شود، مانند خطای ” 404 Not Found “، موتورهای جستجو آن را ایندکس نمی کنند.

 

نتیجه گیری

همه ما از اینترنت برای جستجوی مطالبی که در ذهنمان هستند استفاده می کنیم. حال گاهی این مطالب جستجو شده برای دستیابی به اطلاعات، گاهی برای خرید و گاهی برای تفریح و …. می باشند. اما اکثر ما از روش کار و مراحل کلی عملکرد موتور جستجو و ارائه اطلاعات آگاهی نداریم. در این مقاله ما توضیحی از موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آن ها و برخی دلایل که مانع ایندکس شدن صفحات در موتورهای جستجو می شوند را برای شما بیان کردیم.

 

سایر مقالات آکادمی دیجیتال مارکتینگ نیترو:

مردم چگونه جستجو می کنند؟ | نحوه جستجوی مردم در گوگل

تولید محتوا برای گوگل و روش های افزایش ترافیک با محتوا

از طريق
آژانس دیجیتال مارکتینگ نیترو
منبع
search engine journal
برچسب ها

نوشته های مشابه

0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخوردهای درون خطی
نمایش تمامی نظرات
ناصر شهسوار
ناصر شهسوار
3 ماه ها گذشته

خیلی کامل بود
خسته نباشید

دکمه بازگشت به بالا
2
0
مشتاق نظرات شما هستیم. لطفا نظرات خود را بین کنیدx
()
x
بستن
بستن