آموزش سئو مقدماتیسئو
موضوعات داغ

نگاه کلی به سئو : اصول اولیه و پایه ای سئو چیست؟

مفاهیم سئو، ساز و کار سئو ، عوامل موثر در سئو و رتبه بندی موتور های جستجو

در این مقاله قصد داریم یک نگاه کلی به سئو داشته باشیم و به سوالاتی مثل سئو (SEO) چگونه کار می کند؟ ساز و کار سئو چیست؟ عوامل موثر در رتبه بندی سئو  و موتور های جستجو چیست؟ پاسخ دهیم.اما  قبل از هر چیز باید به این سوال پاسخ دهیم که سئو چیست؟ کلمه “سئو(SEO) مخفف کلمه ی  “Search Engine Optimization” و به معنای  بهینه سازی موتور جستجو می باشد. مفهوم سئو، تمرین برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وبسایت از طریق نتایج طبیعی (ارگانیک) موتور جستجو است. در ادامه به  با آکادمی دیجیتال مارکتینگ نیترو همراه شوید:

در نگاه کلی به سئو و برای درک بهتر مفاهیم سئو باید آن را به بخش های کوچک تر زیر تجزیه کنیم:

  • کیفیت ترافیک: شما می توانید تمام مردم دنیا را جذب وبسایت خود کنید اما اگر این جذب به این دلیل باشد که گوگل به آنها میگوید که شما یک منبع برای محصولات اپل(اپل”apple” در زبان انگلیسی به معنای سیب میباشد) هستید در حالی که در واقعیت شما کشاورزی هستید که قصد در فروش محصولات سیب باغ خود دارید،حاصلی در پی ندارد.در این حالت ترافیک سایت شما دارای کیفیت نیست.ترافیکی دارای کیفیت است که هدف بازدیدکنندگان از بازدید سایت شما دقیقا همان چیزی باشد که شما آنرا ارائه میدهید.
  • کمیت ترافیک: زمانی که کیفیت ترافیک شما به حد مطلوب رسید و به گونه ای شد که بازدیدکنندگان سایت شما،با بازدید سایت شما به هدفشان رسیدند،آنگاه افزایش کمیت سایت هم سودمند است.
  • نتایج طبیعی (جستجوی ارگانیک: جذب بازدید کننده از طریق موتور های جستجو): اگر کمیت و کیفیت شما از طریق تبلیغات سایتتان بالا برود،ارزش چندانی ندارد.هنگامی این افزایش کیفیت و کمیت حائز اهمیت و سودمند است که این افزایش ناشی از جستجوی طبیعی بازدیدکنندگان باشد و نیازی نباشد شما برای این فرآیند مبلغی بپردازید.

سئو (SEO) چگونه کار می کند؟ (ساز و کار سئو)

یکی از سوالات اساسی در بحث مفاهیم سئو و اصول آن ای ن است که “سئو (SEO) چگونه کار می کند؟” باید بگوییم که بسیاری از افراد اینگونه تصور می کنند که موتور جستجو به عنوان وبسایتی عمل می کند، که دارای یک کادر برای جستجو است. شما سوال یا مطلب مورد نظر خود را در این کادر تایپ می کنید و موتور جستجوی شما، از جمله گوگل، یاهو یا هر موتور جستجوی دیگری که شما با آن کار می کنید به صورت جادویی مطالب مورد نظر شما و جواب سوالاتتان را به صورت لینک های مختلف نشان می دهد.

سئو-SEO-چگونه-کار-می-کند

این تصور اشتباه نیست. اما آیا تا کنون به این فکر کرده اید که چه چیزی در پشت پرده این لیست های جادویی از لینک های مختلف که در اختیار شما قرار می گیرد، وجود دارد؟

موتورهای جستجو به این صورت عمل می کنند که گوگل یا هر موتور جستجویی که شما از آن استفاده می کنید دارای یک خزنده اطلاعات است که تمامی اطلاعات و محتوای موجود در اینترنت را جمع آوری و ذخیره می کند. سپس این خزنده تمامی اطلاعات جمع آوری شده را به موتور جستجو ارجاع میدهد تا از آن یک فهرست کامل از اطلاعات درست کند. سپس موتور جستجو از یک الگوریتم برای انطباق مطالب جمع آوری شده با مطلبی که شما آن را جستجو کرده اید، استفاده می کند. الگوریتم یک موتور جستجو به فاکتورهای بسیاری وابسته است است که متخصصان آنها را بر اساس اهمیتشان طبقه بندی میکنند.که برای نمونه میتوان به:

  1. امنیت و قابلیت دسترسی وبسایت
  2. سرعت صفحه
  3. محتوای بهینه سازی شده
  4. تجربه کاربر از وبسایت
  5. لینک ها و … اشاره کرد که هرکدام بر اساس اهمیتشان رتبه بندی می شوند.

نگاه کلی به سئو (SEO)

در این قسمت ما سعی داریم هرآنچه که در مورد سئو مورد نیاز است را به شما ارائه دهیم. اگر که شما در این زمینه تازه وارد و فاقد اطلاعات هستید، باید از مطالعه راهنمای مقدماتی سئو شروع کنید.

حال میخواهیم یک نگاه کلی و اجمالی به مقوله سئو بیاندازیم. طراحی و ساخت یک وبسایت به همراه سئو: زمانی که برای عملی کردن سئو آماده شدید، زمان آن فرا میرسد که تکنیک های سئو را بر روی سایت مورد نظر اعمال کنید. فرقی نمی کند که سایت موردنظر شما یک سایت تازه تاسیس یا یک سایت قدیمی باشد که شما می خواهید آن را بهبود ببخشید.

محتوا و نشانه گذاری مرتبط و تاثیر آن بر سئو

یک سایت تا زمانی که فاقد محتوا باشد، فاقد ارزش است. اما سئو برای محتوا دارای متغیرهای خاص و کافی می باشد که در این بخش سعی در توضیح آنها داریم.

اگر شما راجع به جستجوی کلمات کلیدی و نحوه نشانه گذاری برای اینکه موتور جستجو متوجه شود که محتوای شما دقیقا راجع به چه موضوعی است کنجکاو هستید، این بخش از مقاله را مطالعه فرمایید.

 

عوامل موثر در رتبه بندی سئو و موتورهای جستجو چیست؟

 

عوامل-موثر-در-رتبه-بندی-سئو

بزرگترین و مهم ترین عوامل موثر در رتبه بندی سئو و موتورهای جستجو و سئو عبارت اند از:

1. استفاده از محتوای اختصاصی و با کیفیت در صفحه:

محتوای صفحه عاملی است که صفحه را دارا یا فاقد ارزش در نتایج جستجو می کند. محتوای صفحه مطالبی هستند که بازدید کننده برای مشاهده آنها به صفحه شما مراجعه میکند.

پس این موضوع که تلاش کنیم تا محتوای خوب و با ارزشی برای صفحه تولید کنیم حائز اهمیت است.حال این سوال پیش می آید که محتوای خوب،چه محتوایی است؟ از دیدگاه سئو محتوای خوب دارای دو ویژگی است.که عبارت اند از:

  • پاسخگوی یک تقاضا باشد
  • قابل پیوند باشد

محتوای خوب باید پاسخگوی یک تقاضا باشد.

 

درست مانند بازارهای جهانی، اطلاعات تحت تاثیر تقاضا و تامین هستند. بهترین محتوا، محتوایی است که تامین کننده بزرگ ترین تقاضا باشد.این محتوا می تواند یک مقاله از ویکی پدیا باشد که تاریخ یک کشور را به جهان ارائه می دهد یا میتواند به صورت یک فیلم،تصویر،صدا و یا یک متن باشد.مهم این است که تامین کننده یک تقاضا باشد تا بتوان آن را به عنوان یک محتوای خوب در نظر گرفت.

محتوای خوب باید قابل پیوند باشد.

 

از دیدگاه سئو تفاوتی مابین بهترین و یا بدترین محتوا در اینترنت وجود ندارد اگر که این محتوا قابل پیوند نباشد.

اگر مردم نتوانند به مطلب موردنظر پیوند دهند،موتور های جستجو نیز آن را رتبه بندی نمی کنند و نتیجه این میشود که محتوا در سایت ارائه دهنده،ترافیک پیدا نمی کند.

متاسفانه این اتفاق بیش از آن اندازه که تصورش را بکنید اتفاق می افتد.

برای مثال سایت هایی که در آنها برای دستیابی به محتوا باید به آنها لاگین شوید و یا نتوانید محتوای آن را اشتراک گذاری کنید،تامین کننده تقاضا به حساب نمی آیند و از دید موتور های جستجو و همچنین بیشتر مردم قابل پیوند نیستند.

 

2. استفاده از عنوان خوب و دقیق برای صفحه :

برچسب ها در نتایج جستجوی موتورهای جستجو نمایش داده میشوند و عنوان هایی قابل کلیک برای نتایج یافت شده هستند.برچسب عنوان یک صفحه باید چکیده صحیحی از محتوای کل صفحه باشد.برچسب های عنوان به این دلیل حائز اهمیت می باشند که فاکتور اصلی برای این هستند که موتور جستجو تشخیص دهد که محتوای صفحه شما راجب چه موضوعی است و علاوه بر این اولین مطالبی هستند که به چشم بازدیدکنندگان می خورند.برای توضیحات بیشتر مقاله مربوط به (Title tag) مطالعه شود.

 

3. استفاده از ساختاری مناسب در آدرس صفحه :

ساختار URL باید به گونه ای باشد که به موضوعاتی که سایت حاوی مطالب آن است اشاره کند. برای نمونه آدرس زیر یک URL خوب از نظر ساختار است که در آن به صورت تیتروار به اطلاعاتی که در درون صفحه قرار دارد، اشاره شده است که عبارت است از “تاریخ بازی های ویدیویی”.

http://www.example.org/games/video-game-history

اما برای نمونه آدرس زیر یک URL خوب بشمار نمی رود چرا که به موضوعات اصلی صفحه اشاره ای نمی کند و موتور جستجو بر فرض اینکه این صفحه حاوی اطلاعاتی در مورد تگ عنوان است، آن را طبقه بندی می کند.

http://www.imdb.com/title/tt0468569

 

محتوای  صفحه باید به گونه ای باشد که تمامی اطلاعات آن مرتبط با موضوع صفحه باشند. چرا که محتوا ها مهم ترین قسمت یک صفحه و عامل اصلی بازدیدکنندگان برای مشاهده آن صفحه هستند.تنها در این حالت است که صفحه شما از کمیت و کیفیت ترافیکی برخوردار میشود.

جمع بندی و نتیجه گیری کلی

الگوریتم های موتورهای جستجو هر لحظه تغییر می یابند و تاکتیک های سئو در پاسخ به این تغییرات تکامل پیدا می کنند. بعد از گذشت حدود 25 سال، حالا سئو از سادگی ای به اندازه یک ارگانیسم تک سلولی به ساختاری پویا و کارآمد در زمینه ساخت روابط موفق و پرکاربرد تکامل یافته است.

سئو مقوله ای است که روز به روز در حال تکامل و پیشرفت است. روزانه اطلاعات بیشتری به آن افزوده شده و شکل جامع تری به خود می گیرد. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما یک دید کلی نسبت به سئو (SEO) پیدا کنید و  با مفهوم آن آشنا شوید. همچنین در این مقاله به برخی ویژگی های سئو اشاره شد تا راجع به عملکرد آن اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

در این مقاله قصد داشتیم تا یک نگاه کلی به سئو و مفاهیم و اصول پایه ای آن داشته باشیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • سئو (SEO) چگونه کار می کند؟
  • ساز و کار سئو چیست؟
  • عوامل موثر در رتبه بندی موتورهای جستجو چیست؟
  • مهم ترین و بزرگ ترین عوامل موثر در رتبه بندی سئو چیست؟

 

از طريق
آژانس دیجیتال مارکتینگ نیترو
منبع
Google Supportthe anatomy of a search result videoSearch Engine Journal
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن